16 december 2022

I årets sista nyhetsbrev påminner vi om om förlängning av anställningar/behörigheter samt tips om standardskrivare.

Kom ihåg att förlänga anställningar/behörigheter

Supportcenter Vårdsystem får många samtal gällande medarbetare som inte kan logga in med sina Cosmic-konton. Detta beror oftast på att medarbetarnas anställning inte förlängts i Heroma, alternativt att medarbetaruppdrag och Cosmicanvändare inte har lagts till i HSA, eller att behörighet inte har beställts i god tid. Problemet uppstår främst för timavlönade, vikarier och jourpersonal, som rings in för arbete.

Supportcenter Vårdsystem får inte aktivera inaktiva konton, om inte anställningsuppgifterna har uppdaterats och behörighet är beställd. Om Supportcenter Vårdsystem ser att medarbetaren inte längre har en aktiv anställning, enligt HSA, hänvisas till medarbetarens chef, som i sin tur får kontakta Supportcenter Vårdsystem, samt skicka in en beställning via Behörighetsportalen, om kontot måste aktiveras brådskande. Detta för att säkerställa att allt sker korrekt innan kontot aktiveras igen.

Standardskrivare

Det förekommer att förhandsgranskning och utskrifter från Cosmic blir felaktiga, till exempel att hela texten inte syns på textfälten. Detta beteende ses om EPL (etikettskrivare) är satt som standardskrivare på datorns inställningar 'Skrivare och skannrar'. Rekommendation är att kontrollera vilken standardskrivare datorn har och vid behov ändra standardskrivare till tex Säker utskrift. Förändringen utförs via inställningen 'Skrivare och skannrar' som enklast hittas via sökfunktionen på datorn. Markera Säker utskrift, Klicka på hantera, Klicka på Ange som standard.

Välkommen att delta på Webbinarium

Du som har en samordnande roll kring IT är välkommen att delta på webbinarium onsdagar sista veckan i varje månad, kl 10.00-11.00, via video. Nästa tillfälle blir 25 januari. 

Se mer information om webbinarierna (behörighet krävs)

God jul

IT-förvaltningen önskar alla en god jul och ett gott nytt år.