14 oktober 2022

Nyhetsbrevet innehåller denna gång bland annat information om Cosmic driftunderhåll, makulering och utsättningsorsak i läkemedelsmodulen, mallurval och förändringar i MittVaccin.

Allmän information

Kontaktuppgifter vid lokal- och resursbokning

Påminnelse om att den som bokar upp möteslokaler eller andra resurser i Outlook alltid ska ange namn och kontaktuppgifter i bokningen.

Cosmic planerat driftunderhåll 19 november 2022

Lördagen den 19 november 2022, kl 13:00 - 21:00 sker ett planerat driftunderhåll av Cosmic. Detta innebär att Cosmic är helt otillgängligt. Läskopia för att läsa och diktera i finns att tillgå under det planerade driftunderhållet. Kom ihåg att se över de centrala och lokala driftstoppsrutinerna.

Centrala driftstoppsrutiner för planerade driftunderhåll i Cosmic (behörighet krävs)

Läkemedel

Ändring i Makuleringsorsak

Den 17 oktober 2022 kommer de gulmarkerade makuleringsorsakerna, i bilden nedan, tas bort då de är dubbletter av de numrerade makuleringsorsakerna. Förändringen av makuleringsorsaker påverkar makulering av recept, makulering av ordination samt makulering av utdelningstillfällen.

Tillägg av ny utsättningsorsak

Den 17 oktober 2022 kommer Restnoterat finnas som ett val i listan för orsak till utsättning av läkemedelsbehandling. Detta efter önskemål från användare då detta är en anledning som saknats som utsättningsorsak.

Förändrat mallurval

Mallurvalet (det första urvalet vid Ny anteckning) kommer att justeras den 17 oktober 2022 för vårdpersonal_51 och -_50. Det är ett länsövergripande mallurval främst för HSF och baseras på användarrollen. Vid frågor kring det justerade mallurvalet vänligen skicka in frågeställningen via webformulär (behörighet krävs) så tas det om hand av systemförvaltare.

Denna justering sker i samband med att behörighetsprofiler/användarroller för Vårdpersonal_50 (logoped, hörselvårdsassistent, audionom, psykolog, psykoterapeut och socionom) och Vårdpersonal_51 (kurator) byggs om. Psykolog, psykoterapeut, kurator och socionom loggar fortsättningsvis in som Vårdpersonal_51 och logoped, hörselvårdsassistent, audionom och specialpedagog som Vårdpersonal_50.

Vårdadministration

Nya kommunikationssätt under tolk-fliken i Patientkortet

Från och med den 17 oktober kommer det finnas fler val i listan över kommunikationssätt i fliken Tolkbehov i Patientkortet.

Remiss

Obligatoriska fält i remiss Start av AK-behandling till AVK-mottagningarna

Från och med den 17 oktober blir Indikation och Behandling obligatoriska att fylla i när man skickar remissen Start av AK-behandling till någon av länets AVK-mottagningar.

Ny vårdgivare

Från och med den 1 november 2022 finns en ny privat vårdgivare, Fysioterapeut Hans Ådén Kalmar, att välja som remissmottagare i Cosmic. Verksamhetsområde: Fysioterapi.

MittVaccin

Spärrad information

I dagsläget finns det spärrad information på vissa patienter i MittVaccin. Dessa spärrar är migrerade från Svevac och ska hävas enligt gällande rutin som finns kring hävning av spärr. Du kan se mer om rutinen här Sammanhållen journalföring - Vårdgivare Region Kalmar län

Vaccinationscentralerna inaktiverade

Följande mottagningar är inaktiverade i MittVaccin då de inte längre används:

• Vaccinationscentral Kalmar på f.d. Kalmar Stadsbibliotek
  • Vaccinationscentral Västervik på Teater och Konferens
  • Vaccinationsmottagning mot covid-19 Länssjukhuset Kalmar, Hus 21, Ingång vid apoteket
  • Vaccinationsmottagning mot covid-19 Oskarshamns sjukhus, Huvudentrén
  • Vaccinationsmottagning mot covid-19 Västerviks sjukhus, Huvudentrén

Personaluppdrag på dessa mottagningar har nu tagits bort.